Informace č.: 50 – 2021 (Další informace k poslaneckému návrhu novely zákona o sociálních službách)
Vážení přátelé, v současné době se komplikuje projednávání poslaneckého návrhu novely zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, sněmovní tisk 1143.
K tomuto návrhu byl podán komplexní pozměňovací návrh paní poslankyně Jany Pastuchové a dalších. Problém je v tom, že pozměňovací návrh neřeší problémové body, na které neustále upozorňujeme od té doby, kdy byl sněmovní tisk 1143 projednáván v prvním čtení. Především předkladatelé pozměňovacího návrhu špatně, alespoň podle našeho názoru, opravili zásadní připomínku, aby nedošlo ke zvýšení plateb za jednotlivé úkony péče. Ústní dohoda s předkladateli zákona byla taková, že by se nezvyšovaly ceny služeb, ale pouze by došlo ke zvýšení plateb za stravu a ubytování, a to pouze u pobytových služeb, kde je zároveň ochrana příjmů, protože každému klientovi musí zbýt 15 % z jeho důchodu. Z návrhu ale není zřejmé, zda se úprava týká pouze stravy a ubytování. V důvodové zprávě je uvedeno, že ceny za ubytování a stravu se zvyšují koeficientem 1,2, což je vlastně o 20 %.
Předkladatelé pozměňovacího návrhu k tisku 1143 vůbec neakceptovali naši zásadní připomínku proti sloučení osobní asistence a pečovatelské služby. Je to zásadní věc. NRZP ČR trvá na tom, aby návrh na sloučení osobní asistence a pečovatelské služby byl z návrhu zákona vypuštěn, nebo aby úprava zákona byla taková, že se jasně rozliší, co je osobní asistence a co je pečovatelská služba. Navrhli jsme vlastní charakteristiku obou služeb tak, aby byly zákonně jasně rozlišeny. Asistenční část služby je určena zejména osobám samostatně si určujícím druh, rozsah a způsob poskytování služby, včetně jejího časového určení, které se na poskytování služby souběžně aktivně podílejí a to minimálně v rozsahu jejího průběžného řízení, nebo korekce. Těmito osobami mohou být i osoby pečující. Pečovatelská část služby je určena zejména osobám, které jsou jejími pasivními příjemci, u kterých druh, rozsah a způsob poskytování služby, včetně jejího časového určení, určuje poskytovatel na základě svých předchozích zjištění potřeb osob, kterým službu poskytuje. Těmito osobami mohou být i osoby pečující.
Komplexní pozměňovací návrh k tisku 1143 stále obsahuje sloučení pobytových služeb do jedné služby s názvem Domovy sociální péče. Zákon však nerozlišuje rozdílný charakter forem péče u jednotlivých cílových skupin osob, kterým jsou tato zařízení určena. Domovy sociální péče by tvořily domovy pro seniory, domovy pro osoby se zdravotním postižením, domovy se zvláštním režimem, ale také zařízení pro lidi, kteří trpí nějakou závislostí, nezaopatřené děti, případně výkon ústavní výchovy. Je samozřejmé, že takovéto sloučení služeb do jednoho zařízení je nesprávné a i když je pravděpodobné, že takto služby nebudou přímo sloučeny, nelze vůbec s takovým zákonným ustanovením souhlasit. Myslíme si, že celý návrh je nedomyšlený a měl by být spíše stažen z jednání Poslanecké sněmovny.
Vážení přátelé, včera jsme jednali s vedením MPSV ČR, které se také přiklání k našemu stanovisku a je pravděpodobné, že budou vzneseny další pozměňovací návrhy. V úterý 11. 5. 2021 odpoledne bude návrh zákona, tisk 1143, projednávat Výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny. Moc vás prosíme, abyste psali poslankyním a poslancům a žádali je, aby nepřijímali žádný zákon, který by zdražil služby, který by zlikvidoval osobní asistenci, a který by z pobytových zařízení mohl udělat zařízení, kde budou různé skupiny klientů a může se tak velmi zhoršit kvalita života lidí se zdravotním postižením v těchto zařízeních.
Přeji vám všechno dobré.
Mgr. Václav Krása
předseda NRZP ČR
Odkaz na aktualitu na webu www.nrzp.cz:
https://nrzp.cz/2021/05/05/informace-c-50-2021-dalsi-informace-k-poslaneckemu-navrhu-novely-zakona-o-socialnich-sluzbach/