Informace č.: 42 – 2021 (Testování žáků a studentů ve školách)

  • 19.04.2021

Vážení přátelé, Ministerstvo zdravotnictví ČR vydalo s účinností od úterý 13. 4. 2021 další mimořádné opatření, které upravuje testování žáků a studentů se středním nebo těžkým mentálním postižením, souběžným postižením více vadami, nebo s poruchami autistického spektra.

Testování stanovených skupin dětí, žáků, studentů (dále „žáci“) probíhá na základě mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví (č. j. MZDR 14592/2021-4/MIN/KAN). Žákům je tedy umožněna jejich osobní přítomnost ve škole, a to za předpokladu, že podstoupí vyšetření prostřednictvím neinvazivního preventivního antigenního testu na přítomnost antigenu viru SARS-CoV-2, který si žák provedl sám nebo který mu byl proveden jinou osobou, a který mu poskytla škola a prokáže se negativním výsledkem tohoto vyšetření. Žákům, kteří mají pozitivní výsledek testování nebo se testování neúčastní, je nadále zakázána osobní přítomnost na vzdělávání.

Toto mimořádné opatření však uvádí, že „v případě, že dítě, žák nebo student se středním nebo těžkým mentálním postižením, souběžným postižením více vadami nebo s poruchami autistického spektra nemůže ze zdravotních důvodů podstoupit preventivní antigenní test a doloží tuto skutečnost potvrzením vydaným poskytovatelem zdravotních služeb, považuje se za dítě, žáka nebo studenta, jehož škola nebo školské zařízení, které navštěvuje, jsou uzavřeny z důvodu mimořádného opatření při epidemii“. Jestliže tedy daný žák s výše uvedeným druhem zdravotního postižení není schopen podstoupit pravidelné testování antigenními testy a tuto skutečnost zákonný zástupce doloží potvrzením od lékaře, má i nadále nárok na dávky nemocenského pojištění, konkrétně ošetřovné člena rodiny.

Podrobné informace k ošetřovnému naleznete na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí (https://www.mpsv.cz/osetrovne).

NRZP ČR se snaží v současné době dosáhnout výjimky pro žáky nebo studenty se středním nebo těžkým mentálním postižením, souběžným postižením více vadami, nebo s poruchami autistického spektra, která by umožnila, aby tito žáci nemuseli být testováni a přesto by mohli navštěvovat školu. Žádost o výjimku odůvodňujeme tím, že výše uvedené skupiny žáků a studentů, mají podstatně nižší počet sociálních kontaktů, než ostatní žáci a studenti a tudíž se domníváme, že žádost o výjimku je logická a správná. Děti jsou příliš dlouho mimo jakékoliv kontakty a samozřejmě, že současný stav, kdy vzhledem ke zdravotnímu postižení nemohou být testováni, působí negativně jak na ně, tak také jejich rodiče. O dalším vývoji v této věci vás budeme informovat.

Přeji vám všechno dobré.

S pozdravem

Mgr. Václav Krása
předseda NRZP ČR.