Informace č.: 27 – 2025 (VÝMĚNA PRŮKAZU OZP – další informace)
Vážení přátelé, ve středu 26. března 2025 jsme jednali s generálním ředitelem Úřadu práce o výměně průkazů pro osoby se zdravotním postižením.
Chtěli jsme podrobnější informace, abychom vás mohli co nejlépe informovat o postupu při výměně průkazu OZP. Celkem se bude letos měnit průkaz OZP u 140 tisíc lidí. Z tohoto počtu bude asi 10 600 lidí muset být posouzeno, zda mají nadále nárok na průkaz nebo stupeň průkazu. Výměna průkazů už prakticky začala a nevětší nápor se očekává ve druhém čtvrtletí letošního roku.
Jak jsme se osobně přesvědčili, tak všichni klienti dostávají dopis „Informativní sdělení“ (cca 90 dní před koncem platnosti průkazu osoby se zdravotním postižením) s podrobně popsaným postupem, co mají udělat v případě, když platnost průkazu osoby se zdravotním postižením končí. Pokud po tomto datu trvá nárok na průkaz osoby se zdravotním postižením, tzn. pokud je nadále platný výsledek posouzení schopnosti pohyblivosti a orientace, tak se dostaví přibližně 1 měsíc před koncem platnosti průkazu osoby se zdravotním postižením na kontaktní pracoviště Úřadu práce ČR k výměně průkazu. Pro vystavení nového průkazu osoby se zdravotním postižením je zapotřebí předložit aktuální fotografii (o rozměrech 35 mm x 45 mm). Fotografii může klient pořídit např. i doma za pomoci rodiny nebo jiné osoby, tak, že bude vyfocen jakýkoliv přístrojem (mobil, fotoaparát) proti světlé zdi a tak, aby bylo patrné, že jde o tohoto konkrétního klienta. Dnes prakticky nejsou běžně dostupné služby k focení na průkazky. Proto je nezbytné si novou fotografii udělat „po domácku“. To znamená, že vás může kdokoliv vyfotit před světlým pozadím, fotku vytisknout a vystřihnout do požadovaného formátu. Pokud nemáte doma zařízení, především tiskárnu, je potřeba požádat někoho nebo se pokusit domluvit s obecním úřadem, kde mají matriku, kde běžně průkazové fotky dělají. V této věci není žádné jiné řešení.
Pro převzetí průkazu budou klienti vyzváni např. telefonicky, e-mailem nebo jinou formou). Na kontaktním pracovišti Úřadu práce ČR při převzetí průkazu bude nutné na místě uhradit správní poplatek ve výši 30 Kč. V současné době trvá výroba průkazu osoby se zdravotním postižením cca 10 kalendářních dnů, samozřejmě celková doba výměny průkazu také závisí na aktuálním počtu klientů, kteří v daném období o výměnu průkazu osoby se zdravotním postižením požádali.
Vážení přátelé, pokud byste se nemohli dostavit osobně na Úřad práce, tak je možné pověřit jinou osobu – rodinného příslušníka nebo asistenta, který může zanést potřebné dokumenty a také vyzvednout nový průkaz. Pokud dotyčný klient není schopen si sám zajistit výměnu průkazu pro osoby se zdravotním postižením, nebo podat žádost o průkaz osoby se zdravotním postižením, může na základě plné moci, která nemusí být úředně ověřena, zplnomocnit jinou osobu, která tento postup zajistí. Upozorňujeme však, že se jedná o případy, kdy nebude nové posouzení, což je na druhou stranu velká většina lidí.
Na GŘ ÚP nám bylo dále sděleno, že na kontaktních pracovištích Úřadu práce ČR jsou vyhrazené prostory pro vyřizování výměny průkazu osoby se zdravotním postižením bez dlouhých čekacích lhůt. Pokud bude mít klient ještě dotazy, může se obrátit na pracovníka či vedoucího pracovníka kontaktního pracoviště Úřadu práce ČR pro agendu osob se zdravotním postižením, který mu případné dotazy na místě zodpoví.
V případě dalších dotazů (i později) se může klient obrátit na nejbližší kontaktní pracoviště Úřadu práce ČR v rámci kraje svého trvalého pobytu, nebo na call centrum +420 800 779 900.
Bližší informace o výměně průkazů osob se zdravotním postižením jsou také na webových stránkách Úřadu práce ČR, přímý odkaz: https://www.uradprace.cz/oznameni-o-prukazech-ozp.
Přeji vám všechno dobré.
S pozdravem
Mgr. Václav Krása
předseda NRZP ČR
Odkaz na aktualitu na webu www.nrzp.cz:
https://nrzp.cz/2025/03/28/informace-c-27-2025-vymena-prukazu-ozp-dalsi-informace/