Informace č.: 59 – 2023 (Příprava novely zákona o zaměstnanosti)

  • 01.08.2023

Vážení přátelé, MPSV ČR připravuje novelu zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti.

Jednou z částí připravované novely je také úprava podmínek zaměstnávání osob se zdravotním postižením.

V posledních měsících se však ukazuje, že v souvislosti s vývojem státního rozpočtu se vláda rozhodla šetřit všude a za všech okolností, takže došlo i na podporu zaměstnávání lidí s hendikepem. Na posledním jednání pracovní skupiny, kterého se účastnil také ministr práce a sociálních věcí pan Marián Jurečka, nám byl v zásadě vnucen koncept změn, se kterými se nemůžeme ztotožnit. Je již zřejmé, že žádná valorizace příspěvku na zaměstnávání OZP, jak na chráněném trhu práce, tak na volném trhu práce, nebude. Restriktivní opatření jednotlivých koeficientů povedou k úspoře financí státu asi ve výši 630 miliónů korun ročně. Je jisté, že tento krok povede k postupnému zhoršování situace jednotlivých zaměstnavatelů a tím následně k propouštění nejprve těch lidí, kteří mají nejnižší produktivitu práce, což jsou zpravidla ti, kteří jsou nejvíce zdravotně postiženi.

Zcela nepřijatelným návrhem je zrušení podpory zaměstnávání osob zdravotně znevýhodněných. Jedná se o menší skupinu lidí, kteří mají zdravotní postižení, ale nebyl jim přiznán invalidní důchod. Přesto se může jednat o kombinaci zdravotních postižení, která brání těmto lidem najít zaměstnání na volném trhu práce.

Snažili jsme se panu ministrovi M. Jurečkovi vysvětlit, že na problém nákladovosti a výhodnosti podpory zaměstnávání OZP je potřeba vzít v úvahu všechny souvislosti. Podpora státu na jednoho pracovníka na chráněném trhu práce je přibližně 15 000,- korun měsíčně. Pokud je takový člověk zaměstnán na plný úvazek, tak z minimální mzdy, kterou pracovník pobírá, se odvádí přímo ve formě sociálního a zdravotního pojištění za zaměstnavatele a zaměstnance asi 47 %. Uvedený pracovník odvádí sice malou, ale určitou daň z příjmu, zhruba ve výši 10 % minimální mzdy. Zvyšuje se jeho kupní síla, kterou v drtivé většině realizuje na území republiky a z každé služby, nákupu či jiných výdajů je odváděna daň z přidané hodnoty, případně spotřební daň. Dále je důležité si uvědomit, že takový pracovník zpravidla nepotřebuje dávky hmotné nouze a výrazně méně dávky státní sociální podpory. Je prokázáno, že lidé, kteří pracují, si zpravidla více udržují svůj zdravotní stav, a tudíž se i zmenšují výdaje na zdravotní péči. Požádali jsme pana ministra, aby ministerstvo provedlo takovýto ekonomický propočet a zjistili by, že ekonomicky stát na podpoře OZP prakticky neprodělává. Bonusem nad touto ekonomickou úvahou je skutečnost, že takový člověk získává pocit uspokojení, že není zbytečný, a že není přítěží společnosti, získává ve svém pracovním prostředí nové sociální zázemí, kontakty a podobně.

Ekonomická aktivita každého člověka a jeho schopnost uživit se vlastní činností je základním předpokladem spokojených a sebevědomích lidí. Proto je naší povinností udělat všechno pro to, aby i lidé se zdravotním postižením byli úspěšní ve své práci a žili tak plnohodnotný život.

Přeji vám všechno dobré.

S pozdravem

Mgr. Václav Krása
předseda NRZP ČR


Odkaz na aktualitu na webu www.nrzp.cz:
https://nrzp.cz/2023/07/26/informace-c-59-2023-priprava-novely-zakona-o-zamestnanosti/